Προς: Υπουργό Παιδείας Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κα Σοφία Ζαχαράκη
Ανδρέα Παπανδρέου 37, 15180 Μαρούσι
Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,
Σε συνέχεια των με ΑΠ 4419/18.12.2024 και με ΑΠ 4345/09.10.2024 αποφάσεων μας ως ΣΑΔΑΣ Τμ. Αττικής και λαμβάνοντας υπόψη την πρόσφατη απόφαση της Κοσμητείας της Αρχιτεκτονικής Σχολής ΕΜΠ με θέμα τη βαθμολόγηση των ειδικών μαθημάτων Γραμμικού και Ελευθέρου Σχεδίου, αιτούμαστε άμεσα συνάντηση με το Υπουργείο σας προκειμένου να θέσουμε ζητήματα των αρχιτεκτόνων που εργάζονται στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Από το 2018 ως σήμερα έχουν λάβει χώρα μια σειρά από αλλαγές που αφορούν τους αρχιτέκτονες της εκπαίδευσης:
- ενοποίηση ειδικοτήτων το 2018 (δημιουργία του ενιαίου κλάδου ΠΕ81 στον οποίο συνυπάρχουν πολιτικοί μηχανικοί και τοπογράφοι) και συνεπακόλουθη μείωση των αναθέσεων μαθημάτων στους αρχιτέκτονες μηχανικούς,
- κατάργηση των μαθημάτων επιλογής το 2020 – μεταξύ των οποίων του γραμμικού και ελεύθερου σχεδίου,
- τροποποίηση των αναθέσεων στην ειδικότητα Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής στις ΣΑΕΚ το 2024 με ουσιαστικό αποκλεισμό των αρχιτεκτόνων και
- πρόσφατη αλλαγή του νομικού πλαισίου περί βαθμολόγησης του Γραμμικού Σχεδίου στις πανελλαδικές εξετάσεις από το σύνολο της ενιαίας ειδικότητας ΠΕ81 (δηλαδή και πολιτικούς μηχανικούς και τοπογράφους).
Οι αλλαγές αυτές οδηγούν σταθερά στη συρρίκνωση του αριθμού των αρχιτεκτόνων μηχανικών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, θέτοντας ζητήματα απαξίωσης των σπουδών και των διπλωμάτων και περιορισμού των επαγγελματικών (αλλά και εργασιακών) δικαιωμάτων των μελών του Συλλόγου μας.
Ο Σύλλογός μας, με τις προαναφερθείσες αποφάσεις, ανέδειξε έγκαιρα το πρόβλημα που θα προέκυπτε από όλα τα παραπάνω για το πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα του Γραμμικού Σχεδίου: φτάσαμε σήμερα, τον Ιούνιο του 2025 να είναι πολύ δύσκολο να στελεχωθούν τα εξεταστικά και βαθμολογικά κέντρα της χώρας, με αρχιτέκτονες εκπαιδευτικούς. Τελικά πληττόμενοι/ες από αυτή την κατάσταση είναι οι μαθητές/τριες. Η κατάσταση πρόκειται να επιδεινωθεί ραγδαία τα επόμενα χρόνια, όταν η έλλειψη αρχιτεκτόνων εκπαιδευτικών θα οδηγήσει αναπόφευκτα στη συμμετοχή πολιτικών μηχανικών και τοπογράφων στην εξέταση και βαθμολόγηση του σχεδίου, οι οποίοι, όχι μόνο δεν θα το έχουν διδαχθεί επαρκώς αλλά, επιπλέον, δεν θα το έχουν διδάξει, εφόσον το μάθημα έχει καταργηθεί. Σημειώνεται ότι το «αρχιτεκτονικό σχέδιο» που είναι μάθημα των ΕΠΑΛ, δεν είναι το ίδιο μάθημα με το γραμμικό σχέδιο, το οποίο είναι ειδικό μάθημα, προαπαιτούμενο για την εισαγωγή των υποψηφίων στις αρχιτεκτονικές σχολές.
Για την αντιμετώπιση του προβλήματος που έχει προκύψει και είναι κρίσιμο για την αξιοπιστία των πανελλαδικών εξετάσεων, χρειάζεται η επαναφορά των μαθημάτων σχεδίου στο ωρολόγιο πρόγραμμα των γενικών λυκείων και η διαφοροποίηση της ειδικότητας των αρχιτεκτόνων εντός του ενοποιημένου κλάδου ως προς τις αναθέσεις. Με τα δύο αυτά μέτρα θα γίνει εφικτή η πρόσληψη αρχιτεκτόνων που, όπως προκύπτει από τα προγράμματα σπουδών των σχολών
τους, είναι οι καθ’ ύλη αρμόδιοι για τη διδασκαλία του γραμμικού σχεδίου και για τη βαθμολόγησή του σε πανελλαδικό επίπεδο, ώστε να στελεχωθούν τα βαθμολογικά κέντρα.
Το ζητούμενο δεν είναι ο ανταγωνισμός μεταξύ ειδικοτήτων περί επάρκειας προσόντων, αλλά ένα σχολείο που θα μεριμνά για την ύπαρξη όλων των αναγκαίων ειδικοτήτων και μαθημάτων, προς όφελος των μαθητών. Οι αναθέσεις των μαθημάτων πρέπει να γίνονται ορθολογικά και με βάση τις σπουδές κάθε ειδικότητας, έτσι ώστε η παρεχόμενη εκπαίδευση, και ειδικά η πολύπαθη επαγγελματική εκπαίδευση, να είναι αξιόπιστη και εξειδικευμένη και να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες.
Η παρουσία των αρχιτεκτόνων μηχανικών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, εκτός από το να διασφαλίζει την ομαλή διεξαγωγή των εξετάσεων, εμπλουτίζει το περιεχόμενό της, ενώ η διδασκαλία των σχεδίων καλλιεργεί την παραγωγική μάθηση και τη δημιουργικότητα και παρέχει ευρύτερη παιδεία σε θέματα χώρου, αισθητικής και αρχιτεκτονικής.
Για τους παραπάνω λόγους, ζητάμε:
- την επαναφορά της διδασκαλίας των μαθημάτων γραμμικού και ελεύθερου σχεδίου στη Β΄ και στη Γ΄ τάξη του Γενικού Λυκείου,
- την επαναφορά της Α΄ ανάθεσης όλων των μαθημάτων που αφαιρέθηκαν από τους αρχιτέκτονες μηχανικούς σε ΓΕΛ, ΕΠΑΛ και ΣΑΕΚ (γραμμικό σχέδιο, ελεύθερο σχέδιο, ιστορία τέχνης, αρχές σύνθεσης και πολλά ακόμη ανά ειδικότητα),
- την πρόσληψη αρχιτεκτόνων μηχανικών για την κάλυψη όλων των παραπάνω αναθέσεων,
ζητήματα τα οποία επείγει να συζητήσουμε δια ζώσης.
Ευελπιστούμε στην άμεση ανταπόκρισή σας στο αίτημά μας αυτό.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου