ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ
αναφορικά με την Υπουργική Απόφαση:
«Νέο πλαίσιο διενέργειας των αρχιτεκτονικών διαγωνισμών και γενικά των διαγωνισμών μελετών με απονομή βραβείων» ΦΕΚ 2239/Β/31 Μαΐου 2021
Το ΔΣ του ΣΑΔΑΣ – Πανελλήνιας Ένωσης Αρχιτεκτόνων, υπερασπιζόμενο τη διαχρονική επιστημονική αρχή ότι:
«Ο σχεδιασμός του ευρύτερου δημόσιου χώρου, οι κοινόχρηστοι χώροι και τα κτήρια, έχουν σχέση με την ποιότητα ζωής και αποτελούν δημόσιο αγαθό», θεωρεί ότι ως δημόσιο αγαθό πρέπει να προκύπτει από διαδικασίες που δεν επιδέχονται αμφισβήτηση. Στο επίπεδο του αρχιτεκτονικού και πολεοδομικού σχεδιασμού, η μόνη διαδικασία αποδεκτή σε διεθνές επίπεδο, σύμφωνα και με την UIA – UNESCO, είναι αυτή των «Αρχιτεκτονικών Διαγωνισμών» και η εφαρμογή τους επιβάλλεται για λόγους δημοσίου συμφέροντος.
Το μέχρι σήμερα ισχύον θεσμικό πλαίσιο, με πολλές ασάφειες και δυνατότητα παρεκκλίσεων, είχε αποτέλεσμα να περιορίζονται σημαντικά οι περιπτώσεις πραγματοποίησης Αρχιτεκτονικών Διαγωνισμών.
Φορείς, Οργανισμοί και Διοίκηση, κάνουν έργα παρακάμπτοντας τη διαδικασία των Αρχιτεκτονικών Διαγωνισμών, προβάλλοντας ως επιχείρημα τη γραφειοκρατική διαδικασία και τις όποιες καθυστερήσεις ως προς την ολοκλήρωση του έργου, όμως συχνά η αποφυγή της θεσμοθετημένης διαδικασίας γινόταν με σκοπό την αυτοπροβολή ή την εξυπηρέτηση ιδιωτών–μελετητών–δωρητών, σε βάρος του δημοσίου συμφέροντος. Για τον λόγο αυτό θεωρούν τη διαδικασία αυτή «προς αποφυγή» με τη δικαιολογία του επείγοντος.
Πολλά έργα (Μεγάλος Περίπατος, Ομόνοια, Ελληνικό, Πανεπιστημίου, Ακρόπολη κλπ), πραγματοποιούνται χωρίς Αρχιτεκτονικούς Διαγωνισμούς. Φυσικό επακόλουθο είναι αυτά τα έργα να βρίσκονται υπό συνεχή επιστημονική αμφισβήτηση και συχνά κοινωνική απόρριψη. Αυτό όμως επιφέρει πολιτιστική ζημιά με την αμφισβήτηση της σημασίας του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού.
Διαχρονικά ο ΣΑΔΑΣ – ΠΕΑ προσπαθεί να συμβάλει στη διαμόρφωση ενός σύγχρονου θεσμικού πλαισίου, λαμβάνοντας υπόψη και τις οδηγίες UIA – UNESCO και την προσαρμογή της Ελληνικής νομοθεσίας στις διατάξεις των Ευρωπαϊκών Κοινοτικών Οδηγιών.
Πρότεινε ουσιαστικές λύσεις προς το ΥΠΕΝ για έναν Κανονισμό – Θεσμικό Πλαίσιο, που αφορά τις εθνικές διαδικασίες για τη διεξαγωγή Αρχιτεκτονικών Διαγωνισμών, το αντικείμενο, τα είδη, τη διακήρυξη, την κρίση, τις φάσεις διεξαγωγής τους, τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις αγωνοθέτη και διαγωνιζομένων.
Οι προτάσεις αυτές καταγράφηκαν, το 2019/2020, σε σχέδιο επίσημης ομάδας εργασίας για τη σύνταξη Υπουργικής Απόφασης που θα αφορούσε το θεσμικό πλαίσιο για τους Αρχιτεκτονικούς Διαγωνισμούς.
Στο σχέδιο αυτό ορίζονταν αρχές, προϋποθέσεις και διαδικασίες διεξαγωγής Αρχιτεκτονικών Διαγωνισμών και αναγνωριζόταν ότι οι Διαγωνισμοί Μελετών με απονομή βραβείων αποτελούν μία ιδιαίτερα σημαντική διαδικασία, με στόχο την αναβάθμιση του δημόσιου χώρου και του δομημένου περιβάλλοντος από αρχιτεκτονικής, πολεοδομικής, αισθητικής, πολιτισμικής, περιβαλλοντικής, λειτουργικής και κατασκευαστικής πλευράς.
Τελικά, ύστερα από αναμονή πλέον του έτους, δημοσιεύτηκε η Υπουργική Απόφαση, στις 31/05/2021, στο ΦΕΚ 2239/Β/21.
Με την προσθήκη όμως δύο (2) σημείων στην παρ. 4 του αρ. 2 στο σχέδιο της ομάδας εργασίας, η ΥΑ περιορίζει δραστικά το πεδίο υποχρεωτικής διενέργειας Αρχιτεκτονικών Διαγωνισμών: Ουσιαστικά τους ΚΑΤΑΡΓΕΙ!
Συγκεκριμένα, τα έργα και οι μελέτες απαλλάσσονται της υποχρέωσης διενέργειας Αρχιτεκτονικών Διαγωνισμών εφόσον «εντάσσονται για χρηματοδότηση σε ΕΣΠΑ ή στο Ταμείο Ανάκαμψης ή συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ή υλοποιείται μέσω ΣΔΙΤ». Αντίστοιχα, στο εδάφιο γ της παραγράφου 2 του ιδίου άρθρου απαλλάσσονται της υποχρέωσης διενέργειας Αρχιτεκτονικών Διαγωνισμών «Διαμορφώσεις – αναπλάσεις και σχεδιασμός του αστικού εξοπλισμού ελεύθερων κοινόχρηστων χώρων και ειδικότερα: σημαντικών πάρκων, αλσών και εθνικών ή δημοτικών κήπων, κεντρικών ή ιστορικής σημασίας πλατειών, επισκέψιμων αρχαιολογικών χώρων, ζωνών προστασίας της φύσης και του τοπίου, δικτύων οδών και πεζοδρόμων, παραλιακών μετώπων μεγάλου αναπτύγματος κλπ.», εφόσον «οι μελέτες εκπονούνται από τεχνικές υπηρεσίες δημόσιας αρχής, φέρουν υπογραφή αρχιτέκτονα και έχει γνωμοδοτήσει επ’ αυτών το Κεντρικό Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής».
Με αυτά τα δυο σημεία, το πεδίο εφαρμογής της απαίτησης για τη διενέργεια Αρχιτεκτονικών Διαγωνισμών εξαφανίζεται, και η Απόφαση ουσιαστικά είναι κενή περιεχομένου, αυτοκαταργείται, γιατί απλά δεν υπάρχει δημόσιο έργο χωρίς χρηματοδότηση και Δήμος χωρίς Τεχνική Υπηρεσία με έναν αρχιτέκτονα.
Το ΔΣ του ΣΑΔΑΣ – ΠΕΑ θεωρεί ότι η προσθήκη αυτών των δύο σημείων και η μεγάλη καθυστέρηση έκδοσης ΥΑ, παραπέμπουν σε παρασκηνιακές διαδικασίες και αποκαλύπτουν τη διαχρονική πρόθεση των διοικούντων για την κατάργηση των Αρχιτεκτονικών Διαγωνισμών, ως εμπόδιο μιας «υποτιθέμενης γρήγορης ανάπτυξης» που μόνον το δημόσιο συμφέρον δεν εξυπηρετεί.
Επειδή η Υπουργική Απόφαση αυτή προσβάλει τον αρχιτεκτονικό πολιτισμό, παρακάμπτει την αξιοκρατία και αγνοεί το Δημόσιο Συμφέρον και την Ποιότητα της Ζωής, πρέπει ΑΜΕΣΑ να ΑΠΟΣΥΡΘΕΙ.
Για τον λόγους αυτούς ο ΣΑΔΑΣ – ΠΕΑ καλεί όλη την Επιστημονική και Πνευματική Κοινότητα, τα Πνευματικά Ιδρύματα και τους Διεθνείς Οργανισμούς να συμπαραταχθούν στο δίκαιο αίτημά του.
Για το Διοικητικό Συμβούλιο ΣΑΔΑΣ – ΠΕΑ
Ο Πρόεδρος
Δημήτρης Ξυνομηλάκης
04.06.2021
ΕΠΙΣΤΟΛΗ του ΣΑΔΑΣ - ΠΕΑ και του Ελληνικού Τμήματος της UIA προς την Διεθνή Ένωση Αρχιτεκτόνων UIA-ICC (09.06.2021)
(ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ)
Προς τους αγαπητούς συνδιευθυντές της UIA-ICC, Regina Gonthier και Jerzy Grohulski,
Αγαπητοί Regina και Jerzy,
Εξ ονόματος των ομόφωνων
αποφάσεων του Διοικητικού Συμβουλίου του Πανελληνίου Συλλόγου Αρχιτεκτόνων (ΣΑΔΑΣ-ΠΕΑ) και του Ελληνικού Τμήματος της UIA
και των Προέδρων τους Δημήτρη Ξυνομηλάκη και Φανής Βαβύλη -Τσινίκα,
Σας στέλνω παρακάτω τη
σχετική κοινή τους Ανακοίνωση, ζητώντας την υποστήριξή σας για την κατάργηση
των συγκεκριμένων πρόσφατων νομοθετικών διατάξεων της από 31/5/2021απόφασης της
Ελληνικής Κυβέρνησης.
Ελπίζω για την ουσιαστική
υποστήριξή σας σε αυτό το κρίσιμο θέμα της εφαρμοστέας νομοθεσίας για τους
Αρχιτεκτονικούς Διαγωνισμούς.
Με τους φιλικούς μου
χαιρετισμούς,
Νίκος Φιντικάκης
Αντιπρόεδρος UIA R II
Απάντηση της Διεθνούς Επιτροπής Διαγωνισμών
(ΔΕΔ
- ICC) της Διεθνούς Ένωσης
Αρχιτεκτόνων (ΔΕΑ - UIA) προς ΣΑΔΑΣ - ΠΕΑ και Ελληνικό Τμήμα της UIA
(ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ)
Από: Regina Gonthier
Ημερομηνία: 10 Ιουνίου 2021
Προς: Nikos Fintikakis
Θέμα: Support for Architectural Competitions in Greece
Αγαπητέ Αντιπρόεδρε
της UIA Region II
Αγαπητέ Νίκο
Σε ευχαριστούμε για την προώθηση αυτού του προβλήματος στην Επιτροπή Αρχιτεκτονικών
Διαγωνισμών της ΔΕΑ,
δεδομένου ότι αναφέρεται στην
διενέργεια αρχιτεκτονικών
διαγωνισμών και στο διαγωνιστική
νοοτροπία σε ένα κράτος μέλος. Το μήνυμά σου μας λύπησε βαθιά. Πρόκειται για μια τροπή απαράδεκτη για τους αρχιτέκτονες και
για
τις αρχιτεκτονικές αξίες στην Ελλάδα.
Εάν όλα τα έργα με χρηματοδότηση δημοσίου ή από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων
και άλλα ιδρύματα που αναφέρονται στη νομοθεσία εξαιρούνται
από
την υποχρέωση
διεξαγωγής διαγωνισμού αρχιτεκτονικού σχεδιασμού, αναρωτιόμαστε ποια είδη, δημόσιων ή
κοινών ιδιωτικών-δημόσιων έργων, δεν χρειάζονται χρηματοδότηση από το ιδρύματα που
αναφέρονται στο νόμο και θα
μπορούσαν να αποτελέσουν αντικείμενο διαγωνισμών
αρχιτεκτονικού σχεδιασμού. Τα
έργα που χρειάζονται χρηματοδότηση αποτελούν
σίγουρα
την
πλειοψηφία. Η εφαρμογή του νέου νόμου σημαίνει ότι οι
αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί
πρακτικά καταργούνται».
Μας εκπλήσσει επίσης ο κατάλογος των εργασιών που εξαιρούνται από την υποχρέωση
διεξαγωγής αρχιτεκτονικών
διαγωνισμών. Περιλαμβάνει σημαντικά πάρκα,
ιστορικές πλατείες και
αρχαιολογικούς τόπους, στην πραγματικότητα τα πιο ευαίσθητα έργα,
που απαιτούν παρεμβάσεις
ιδιαίτερα υψηλής ποιότητας.
Δεν πέρασε πολύς καιρός, από τον περασμένο Απρίλιο, που η ΔΕΔ ( ICC) ασχολήθηκε με τις πρόσφατες παρεμβάσεις στο λόφο της Ακρόπολης και φυσικά
πρότεινε ένα
διεθνή αρχιτεκτονικό διαγωνισμό, με τη συμμετοχή αρχαιολόγων για την
προετοιμασία
του, ως την
καταλληλότερη
προσέγγιση για
την
εξεύρεση της βέλτιστης λύσης, προκειμένου για ένα
μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς.
Σύμφωνα με τη νέο θεσμικό πλαίσιο στην Ελλάδα, όταν οι μελέτες καταρτίζονται
από τεχνικές υπηρεσίες δημόσιας
αρχής, υπογεγραμμένες από Αρχιτέκτονα και εφόσον το
Κεντρικό Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής εξέδωσε γνώμη για αυτές, δεν είναι δυνατός ένας αρχιτεκτονικός διαγωνισμός. Αυτή η διάταξη εξαλείφει κάθε
επαγγελματική και δημοκρατική συζήτηση
σχετικά με τη λύση
και αποκλείει έναν ανεξάρτητο έλεγχο της
ποιότητάς της.
Οι αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί είναι μια διαδικασία επιλογής λύσεων για αρχιτεκτονικές υπηρεσίες βασισμένη στην ποιότητα, αποτελούν τον καλύτερο τρόπο για αποχτήσουμε ποιότητας στο δομημένο περιβάλλον. Ένας αρχιτεκτονικός διαγωνισμός παρέχει την βέλτιστη λύση σε ένα συγκεκριμένο έργο, που επιλέγεται ανάμεσα από πολλές συμμετοχές από την κριτική επιτροπή, από μια πλειοψηφία ανάμεσα σε ανεξάρτητούς επαγγελματίες.
Η σύγκριση πολλαπλών προτάσεων επιτρέπει στην κριτική επιτροπή να υποδείξει με σιγουριά την καλύτερη λύση. Επομένως εγγυάται την υψηλή αξία και το βέλτιστο σχέδιο για τον κύριο του έργου, τους χρήστες και την κοινωνία.
Οι κανόνες διεξαγωγής αρχιτεκτονικών
διαγωνισμών χαρακτηρίζονται από την
αρχή
της ανωνυμίας, της διαφάνειας, της ίσης μεταχείρισης και της έλλειψης διακρίσεων.
Είναι επομένως τα καλύτερα όπλα κατά της διαφθοράς. Επιπλέον, οι
ανοιχτοί αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί προσφέρουν μοναδική ευκαιρία για την ανάδειξη
καινοτόμων ιδεών και την προώθηση νέων ταλέντων.
Κάθε χώρα πρέπει να δίνει την ευκαιρία σε
νέους αρχιτέκτονες
να αναδεικνύουν τις προτάσεις τους
με
βάση την βράβευσή τους σε αρχιτεκτονικό
διαγωνισμό.
Οι ευρωπαϊκές δημόσιες αρχές πρέπει
να συνάπτουν συμφωνία προκειμένου να επιβραβεύουν
συμβάσεις παροχής αρχιτεκτονικών υπηρεσιών. Για
πνευματικές υπηρεσίες
και ειδικότερα για αρχιτεκτονικά έργα,
η κατάλληλη μορφή για να συμφωνούν είναι η
διεξαγωγή αρχιτεκτονικών διαγωνισμών, που να επικεντρώνονται στην
ποιότητα
των προτάσεων και όχι στις προσφορές που εστιάζουν
στην
τιμή. Τόσο η ΣΑΕ (ACE - Συμβούλιο Αρχιτεκτόνων της Ευρώπης) όσο και
η ΔΕΑ
(UIA - Διεθνής Ένωση Αρχιτεκτόνων)
συμμερίζονται και υποστηρίζουν
από
κοινού αυτήν τη θέση.
Επιπλέον,
ενόψει των 17
στόχων του ΟΗΕ για
τη βιώσιμη ανάπτυξη, που καλείται να
επιτύχει ολόκληρος ο
κόσμος, δεν αποτελεί υπεύθυνη στάση να ανατίθενται συμβάσεις για αρχιτεκτονικές υπηρεσίες
στη χαμηλότερη τιμή αντί της καλύτερης λύσης.
Η απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης να
καταργήσει πρακτικά τους αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς είναι εντελώς αντίθετη με τους τρέχοντες πολιτικούς στόχους και την
αρχιτεκτονική πρακτική σε διεθνές επίπεδο.
Ο πολιτικός λόγος σήμερα στην
Ευρώπη
με
τις πρωτοβουλίες των Baukultur και Νέου Ευρωπαϊκού Bauhaus αναγνωρίζει ότι η υψηλή ποιότητα του δομημένου περιβάλλοντος αποτελεί
αναγκαιότητα
δημοσίου συμφέροντος.
Οι αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί είναι το καλύτερο εργαλείο για την εξεύρεση κατάλληλων λύσεων για
τα
αρχιτεκτονικά έργα.
Λυπούμαστε ειλικρινά για τη νέα
ελληνική νομοθεσία και συνιστούμε ανεπιφύλακτα
στους Έλληνες συναδέλφους μας να ενημερώσουν τόσο τους Προέδρους της UIA όσο και την
ACE, ώστε και οι δύο Οργανισμοί να
υποστηρίξουν από κοινού το Μέλος Τμήμα της Ελληνικής
UIA και την Ένωση Αρχιτεκτόνων (ΣΑΔΑΣ) στις προσπάθειές τους να επαναφέρουν τους
αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς στην ελληνική νομοθεσία
και να επιτύχουν ευρεία χρήση
αυτού του πολύτιμου εργαλείου για τη βελτίωση της ποιότητας του δομημένου
περιβάλλοντος
Με τους φιλικούς μας χαιρετισμούς Regina Gonthier και Jerzy Grochulski Συνδιευθυντές ΔΕΑ (Διεθνής Ένωση Αρχιτεκτόνων)
Από: Regina Gonthier
Ημερομηνία: 10 Ιουνίου 2021
Προς: Nikos Fintikakis
Θέμα: Support for Architectural Competitions in
Greece
Αγαπητέ Αντιπρόεδρε της UIA Region II
Θέμα: Support for Architectural
Competitions in Greece
Dear UIA Vice-President
Region II
Dear Nikos
Thank you for addressing this
problem to
the UIA International Competition
Commission (ICC), since it concerns the
practice of architectural design competitions
and competition culture in
a Member Section.
Your message saddened us
deeply. This is an unacceptable turn for
architects and architectural quality in Greece.
If all projects with public funding or
financed by the European Investment Bank and further institutions listed in
the law are exempted from the obligation to conduct
an architectural design competition,
we wonder which kind of
public or joint
private-public projects do not need funding
from
the institutions mentioned in
the law and could be the object of architectural
design competitions. Projects requesting funding certainly constitute the majority.
The implementation of
the new law means
that architectural design
competitions are
practically abolished.
Astonishing is also the
list of the tasks for which
architectural design competitions
are excluded. It includes important
parks, historical squares and
archeological
sites, in fact most sensitive tasks requesting particularly high quality interventions.
Not long ago, last April, the ICC
was contacted in regard to the
recent
interventions on the Acropolis hill
and recommended of course an international architectural design competition with
involvement of archeologists for the preparation of the brief as the most appropriate approach to find the best
solution when dealing with a world heritage monument.
According to the new legal situation in Greece, when the studies are established by technical services of public authority, signed by an Architect and the Central Council of Architecture has issued an opinion on them, an architectural design competition is not possible. Such provision eliminates any professional and democratic discussion about the solution and excludes an independent control of its quality.
Architectural design
competitions are a quality-based and solution-oriented
selection procedure for
architectural services, the
best way
to
achieve quality in the built environment. A design competition provides the best solution for a concrete task, selected from among several entries by the jury, with a majority of independent professionals. The
comparison of multiple projects enables the
jury to recommend with
assurance the best solution.
Therefore it guarantees high value
and the optimal
concept for
the client, the users and the society.
The rules for the conduct of architectural
design competitions
are characterized
by the
principle of anonymity, transparency,
equal treatment, and
non-
discrimination. They are
thus the best
weapons
against
corruption. Furthermore open architectural
design competitions offer
enchanted opportunity for emergence
of
innovative ideas and promote new talents. Every country must give the
opportunity to young architects to found their
practices on the basis of
a won architectural design competition.
European public authorities must conduct a concurrence in order to award a contract for architectural services. For intellectual services and in particular architectural tasks the appropriate form of concurrence are design competitions, which focus on the quality of the proposals and not offers, which focus on the price. Both ACE (Architects Council of Europe) and UIA (International Union of Architects) share and advocate in common this position. But also in view of the UN 17SDG’s (sustainable development goals) the whole world is challenged to attain, it is not responsible to
award contracts
for architectural
services to the lowest price instead of the best solution.
The decision
of the Greek Government to practically abolish the
architectural design competition is
totally against the current of
political
goals
and architectural practice at international
level. The political discourse
today in Europe with the Baukultur and New
European
Bauhaus initiatives
recognizes that high quality
of the
built environment is a
necessity of public
interest. Design
competitions are the best tool to
find suitable
solutions to
architectural tasks.
We sincerely deplore
the new Greek
legislation and highly recommend to our Greek
Colleagues to inform both
the Presidents of UIA and ACE in order that both Organisations jointly support the Greek UIA Member Section and
the Association
of Architects (SADAS) in
their efforts to reintroduce architectural design
competitions in the Greek legislation
and achieve broad use of this precious tool for
improving the
quality of the built environment.
Best regards
Regina Gonthier and Jerzy Grochulski
ICC Co-Directors
Για την κυριαρχία του γρήγορου κέρδους, οικονομικού και κομματικού. Τι να πεις? Ποιοι τους ψηφίζουνε? Ποσοι ειναι οι κομματικοί? Οι υπόλοιποι που ειναι? Προτείνω αποχή επ'αόριστον ολων μελων μας που ειναι μελη επιτροπών και καταγγελία στα διεθνή όργανα,σε ακομα περισσοτερα.
ΑπάντησηΔιαγραφή