Η Κοσμητεία της Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών ΕΜΠ εκφράζει την έντονη διαμαρτυρία της για την αποδόμηση του θεσμικού πλαισίου εξέτασης και βαθμολόγησης των ειδικών μαθημάτων «Γραμμικό Σχέδιο» και «Ελεύθερο Σχέδιο».
Ακολουθεί η επιστολή που εστάλη σήμερα
(16.06.2025) από την Κοσμητεία της Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχ. ΕΜΠ προς την
Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού.
Αθήνα, 16/6/2025
Αριθ. Πρωτ.: 29487
Προς:
Την Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
Κοινοπ.:
- Γραφείο Γ.Γ. Ανώτατης Εκπαίδευσης
- Γραφείο Πρύτανη ΕΜΠ
- Γραφείο Αντιπρύτανη Ακαδημαϊκών Υποθέσεων και Δια Βίου Εκπαίδευσης
- Κοσμήτορα Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Χανίων
- Πρόεδρους Τμημάτων Αρχιτεκτόνων Μηχανικών ΑΠΘ, ΠΘ, Πατρών, ΔΠΘ και Παν. Ιωαννίνων
Θέμα:
Έντονη διαμαρτυρία της Κοσμητείας της Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών ΕΜΠ
για την αποδόμηση του θεσμικού πλαισίου εξέτασης και βαθμολόγησης των
ειδικών μαθημάτων «Γραμμικό Σχέδιο» και «Ελεύθερο Σχέδιο».
Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,
Η Κοσμητεία
της Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου
εκφράζει την έντονη ανησυχία και διαμαρτυρία της για τις πρόσφατες
τροποποιήσεις στο θεσμικό πλαίσιο που διέπει τη διαδικασία εξέτασης και
βαθμολόγησης των ειδικών μαθημάτων «Γραμμικό Σχέδιο» και «Ελεύθερο
Σχέδιο» στο πλαίσιο των Πανελλαδικών Εξετάσεων.
Πιο
συγκεκριμένα, με την έκδοση του ΦΕΚ 7261 Β’/31-12-2024, τροποποιήθηκε η
σύνθεση των επιτροπών εξέτασης και βαθμολόγησης του ειδικού μαθήματος
«Γραμμικό Σχέδιο», επιτρέποντας πλέον τη συμμετοχή μη Αρχιτεκτόνων
εκπαιδευτικών —όπως Πολιτικών Μηχανικών και Αγρονόμων-Τοπογράφων—
γεγονός που συνιστά σημαντική παρέκκλιση από την πάγια πρακτική των
τελευταίων 32 ετών.
Από το 1993 έως και σήμερα, η
στελέχωση των βαθμολογικών κέντρων γινόταν αποκλειστικά από Αρχιτέκτονες
Μηχανικούς, με βάση επιστημονικά τεκμηριωμένα και παιδαγωγικά αποδεκτά
κριτήρια:
• Οι ίδιοι έχουν εξεταστεί κατά την εισαγωγή τους σε Σχολές Αρχιτεκτονικής σε αυτά ακριβώς τα μαθήματα.
•
Το Γραμμικό και το Ελεύθερο Σχέδιο αποτελούν θεμελιώδη εργαλεία των
σπουδών, της σκέψης και της πρακτικής του αρχιτεκτονικού επαγγέλματος.
Η
πρόσφατη ρύθμιση πλήττει την αξιοπιστία της διαδικασίας και υπονομεύει
τη θεσμική εγκυρότητα της αξιολόγησης, ενώ ενισχύει την ανισότητα:
εξεταστές χωρίς ουσιαστική συνάφεια με το αντικείμενο —συχνά με μόλις
ένα ή δύο προπτυχιακά εξάμηνα σχεδίου— καλούνται να αξιολογήσουν
υποψηφίους που έχουν αφιερώσει δύο ή και τρία έτη εντατικής
προετοιμασίας σε απαιτητικές σχεδιαστικές δεξιότητες.
Αντίστοιχη
ανησυχία εκφράζουμε και για το μάθημα του Ελεύθερου Σχεδίου. Παρότι η
Σχολή μας έχει διαχρονικά συμβάλει στη στελέχωση των επιτροπών με
αρχιτέκτονες και διδάσκοντες με αποδεδειγμένη εμπειρία, υπάρχουν βάσιμες
καταγγελίες ότι πλέον επιλέγονται βαθμολογητές:
• που δεν έχουν ποτέ διδάξει το μάθημα, λόγω της κατάργησής του από το σχολικό πρόγραμμα,
•
που δεν είναι κατ’ ανάγκην απόφοιτοι Σχολών Αρχιτεκτονικής (για το
Γραμμικό Σχέδιο) ή Σχολών Καλών Τεχνών (για το Ελεύθερο Σχέδιο), ούτε
διαθέτουν εμπειρία στο συγκεκριμένο αντικείμενο.
Υπενθυμίζουμε
ότι η Σχολή μας, με ομόφωνο ψήφισμα της Συνέλευσης το 2020, είχε ήδη
εκφράσει την έντονη αντίθεσή της στην κατάργηση της διδασκαλίας των
μαθημάτων Γραμμικού και Ελεύθερου Σχεδίου από τα ωρολόγια προγράμματα
του Γενικού Λυκείου, θεωρώντας πως η ενέργεια αυτή απαξιώνει μια κρίσιμη
γνωστική περιοχή, απαραίτητη για την καλλιέργεια της οπτικοχωρικής
αντίληψης και της σχεδιαστικής παιδείας των μαθητών.
Παρά
την απομάκρυνση των μαθημάτων αυτών από τη δημόσια δευτεροβάθμια
εκπαίδευση, η σημασία τους παραμένει αμείωτη. Αντιθέτως, οι επιδόσεις
των υποψηφίων —εντός και εκτός εξετάσεων— καταδεικνύουν τη βαθιά
προσήλωσή τους στην καλλιέργεια σχεδιαστικών δεξιοτήτων, σχεδόν
αποκλειστικά μέσω ιδιωτικής προετοιμασίας, γεγονός που καθιστά
επιτακτική την ανάγκη για αξιολόγηση υψηλού επιπέδου από ειδικούς.
Η
Κοσμητεία της Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών ΕΜΠ επαναλαμβάνει τη
διάθεσή της να συμβάλει ενεργά στη διατήρηση του υψηλού επιπέδου
εγκυρότητας και ακαδημαϊκής ποιότητας της εξέτασης των δύο αυτών
μαθημάτων, παρέχοντας εξειδικευμένο προσωπικό όπου υπάρχουν πραγματικές
ανάγκες.
Αιτούμαστε:
1. Την
άμεση επαναφορά του αποκλειστικού δικαιώματος αξιολόγησης του μαθήματος
«Γραμμικό Σχέδιο» σε εκπαιδευτικούς Αρχιτέκτονες Μηχανικούς με
αποδεδειγμένη συνάφεια και εμπειρία στο αντικείμενο.
2.
Τη διασφάλιση της συνάφειας των βαθμολογητών του Ελευθέρου Σχεδίου με
το αντικείμενο, μέσω ελάχιστων προϋποθέσεων (π.χ. αποφοίτηση από Σχολή
Καλών Τεχνών ή τεκμηριωμένη επαγγελματική/διδακτική εμπειρία).
3.
Την επαναφορά της διδασκαλίας των μαθημάτων «Γραμμικό Σχέδιο» και
«Ελεύθερο Σχέδιο» στα ωρολόγια προγράμματα των Γενικών Λυκείων, ώστε να
διασφαλιστεί η ισότιμη πρόσβαση και η συστηματική εκπαίδευση των
υποψηφίων που ενδιαφέρονται να ακολουθήσουν σπουδές στην αρχιτεκτονική ή
τις εικαστικές τέχνες, και να μειωθεί η εξάρτηση από ιδιωτική
φροντιστηριακή εκπαίδευση.
4. Τη συνολική
επανεξέταση του θεσμικού πλαισίου για τα ειδικά μαθήματα, μέσα από
ουσιαστική διαβούλευση με τα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα που απορροφούν τους
υποψηφίους, με στόχο τη διασφάλιση της ποιότητας, της
αντικειμενικότητας και της παιδαγωγικής εγκυρότητας των εξετάσεων.
Με εκτίμηση,
Η Κοσμητεία της Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών ΕΜΠ
Κωνσταντίνα Καρβουντζή, Αν. Καθηγήτρια, Εκτελούσα χρέη Κοσμήτορα ΣΑΜ
Ματθαίος Παπαβασιλείου, Αν. Καθηγητής, Δ/ντής Τομέα Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού
Ελένη Χανιώτου, Καθηγήτρια, Δ/ντρια Τομέα Πολεοδομίας και Χωροταξίας
Ιωάννης Γρηγοριάδης, Καθηγητής, Δ/ντής Τομέα Αρχιτεκτονικής Γλώσσας, Επικοινωνίας και Σχεδιασμού
Κωνσταντίνος Κωστόπουλος, Αν. Καθηγητής, Δ/ντής Τομέα Συνθέσεων Τεχνολογικής Αιχμής
Δημήτρης Παπαϊωάννου, εκπρόσωπος ΕΤΕΠ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου