Α.Π. 4419 Αθήνα, 18 Δεκεμβρίου 2024
Προς:
τον κ. Κυριάκο Πιερρακάκη, Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων & Αθλητισμού
την κ. Ιωάννα Λυτρίβη, Υφυπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων & Αθλητισμού
την κ. Όλγα Καφετζοπούλου, Γενική Γραμματέα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης (Ε.Ε.Κ.) και Δια Βίου Μάθησης (Δ.Β.Μ.)
Ομόφωνη απόφαση ΣΑΔΑΣ Τμ. Αττικής: Αρχιτέκτονες στην εκπαίδευση
Αξιότιμε κ. Υπουργέ,
Αξιότιμη κ. Υφυπουργέ,
Αξιότιμη κ. Γενική Γραμματέα,
Σε συνέχεια της με Α.Π. 4345/09.10.2024
απόφασής μας ως ΣΑΔΑΣ Τμ. Αττικής, της με Α.Π. 69558/30.09.2024 απόφασης
του ΣΑΔΑΣ-ΠΕΑ αλλά και της με Α.Π. ΤΥΟΔΠΕ/136/28.11.2024 (ΑΔΑ:
Ψ32146Ψ842-ΟΔ7) απόφασης της Διοικούσας Επιτροπής του Τεχνικού
Επιμελητηρίου Ελλάδας (επισυνάπτονται), αιτούμαστε συνάντηση με το
Υπουργείο σας για να σας θέσουμε τα θέματα των αρχιτεκτόνων που
εργάζονται στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, όπως περιγράφονται παρακάτω:
Η κατάσταση για τους/ις αρχιτέκτονες/ισσες στην εκπαίδευση θα μπορούσε να περιγραφεί με μία μόνο φράση: οι αρχιτέκτονες εκδιώκονται από την εκπαίδευση.
Η εκδίωξη των αρχιτεκτόνων από την εκπαίδευση έγινε σε τρεις φάσεις:
1. Το 2018, με την ενοποίηση των
ειδικοτήτων αρχιτεκτόνων, πολιτικών και τοπογράφων μηχανικών, οπότε και
αφαιρέθηκαν από τον ενοποιημένο κλάδο μια σειρά από μαθήματα τα οποία
δίδασκαν έως τότε οι αρχιτέκτονες, όπως το ελεύθερο σχέδιο, η ιστορία
της τέχνης και οι αρχές σύνθεσης, μαθήματα τα οποία βρίσκονται στο
πρόγραμμα σπουδών των αρχιτεκτονικών σχολών και οι αρχιτέκτονες είναι
απολύτως επαρκείς για τη διδασκαλία τους.
2. Το 2020, όταν άλλαξε το ωρολόγιο πρόγραμμα των γενικών λυκείων και αφαιρέθηκε από αυτό, μεταξύ άλλων, η διδασκαλία των σχεδίων ως μάθημα επιλογής.
3. Το 2024, όταν αφαιρέθηκαν από τους αρχιτέκτονες οι αναθέσεις μαθημάτων εκπαιδευτών της ειδικότητας «Εσωτερική Αρχιτεκτονική, Διακόσμηση και Σχεδιασμός Αντικειμένων» των Σχολών Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης Σ.Α.Ε.Κ.». Σημειώνεται ότι τα μαθήματα των οποίων οι αναθέσεις αφαιρούνται από τους αρχιτέκτονες, αποτελούν βασικά γνωστικά τους αντικείμενα.
Το θέμα της απαξίωσης των σπουδών, της υποβάθμισης των διπλωμάτων και του περιορισμού των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αρχιτεκτόνων μηχανικών της εκπαίδευσης είναι πολύ σοβαρό.
Επιπλέον αυτού όμως θα πρέπει να τονιστεί και η υποβάθμιση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης των μαθητών/τριών και σπουδαστών/τριών, καθώς και το εξωφρενικό γεγονός ότι δεν διδάσκονται πλέον στα γενικά λύκεια δύο πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, το γραμμικό και το ελεύθερο σχέδιο, καθιστώντας την πρόσβαση στις αρχιτεκτονικές σχολές δύσκολη και ακριβή και ως εκ τούτου ταξική.
Η ενισχυτική διδασκαλία του ελεύθερου και του γραμμικού σχεδίου δεν μπορεί να υποκαταστήσει την κανονική διδασκαλία τους. Εφόσον η τελευταία επανέλθει, θα μπορούσε και η ενισχυτική να λειτουργεί θετικά και επικουρικά, εφόσον διεξάγεται δια ζώσης, σε μικρή ομάδα σχολείων, με λίγους μαθητές και διδάσκοντες κατά προτεραιότητα αρχιτέκτονες μηχανικούς.
Για τους παραπάνω λόγους, ζητάμε:
• την επαναφορά της διδασκαλίας των μαθημάτων γραμμικού και ελεύθερου σχεδίου στη Β’ και στη Γ’ τάξη του Γενικού Λυκείου
• την επαναφορά της Α’ ανάθεσης όλων των μαθημάτων που αφαιρέθηκαν από τους αρχιτέκτονες μηχανικούς σε ΓΕΛ, ΕΠΑΛ και ΣΑΕΚ (γραμμικό σχέδιο, ελεύθερο σχέδιο, ιστορία τέχνης, αρχές σύνθεσης και πολλά ακόμη ανά ειδικότητα)
• την πρόσληψη αρχιτεκτόνων μηχανικών για την κάλυψη όλων των παραπάνω αναθέσεων
Η παρουσία των αρχιτεκτόνων
μηχανικών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση είναι απαραίτητη μεταξύ άλλων και
για την άρτια διενέργεια των εξετάσεων και της βαθμολόγησης του
πανελλαδικώς εξεταζόμενου μαθήματος του γραμμικού σχεδίου.
Για το Διοικητικό Συμβούλιο
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ
Κώστας Βουρεκάς
Η ΑΝΑΠΛ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
Άννα Μελανίτου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου